Požiadavky na vstupné vedomosti pre školenie lektorov Baltíka
Účastník kurzu by sa mal orientovať vo väčšine nasledujúcich tém. Na doštudovanie odporúčame Pomoc (Help) v programe Baltík, Baltík - učebnica programovania nielen pre deti, kurz E. Drahovskej - http://www.science.upjs.sk/baltik2/kurz.htm .
Režim – Skladať scénu
· Popis, výber predmetov z bánk, ukladanie scény, otvorenie uloženej scény, Pomoc
· Editor Paint (tvorba vlastného obrázku vo svojej novej banke, úprava skopírovaného obrázku, použitie rôznych nástrojov editora Paint, správne ukladanie vlastnej banky)
Režim – Čarovať scénu
· Porovnanie režimov, nové ikonky na ploche – ich význam, úloha – vedieť niečo vytvoriť v tomto režime
Režim Programovať – začiatočník
· Posun o políčko, otáčanie do strán a čarovanie
· Ďalšie príkazy (Baltík neviditeľný, zviditeľnený, čarovanie bez a s obláčikom, nastavenie rýchlosti Baltíka, čakanie na stlačenie klávesu, otáčanie podľa svetových strán – využitie v úlohe)
· Opakovanie blokov príkazov, formátovanie – medzera, koniec riadka – rozdelenie programu do riadkov
· Jednoduché animácie – otváranie dverí, rast hríbika, Baltík vojde do domčeka...
· Vkladanie scény do programu, komentáre, odporúčané názvy jednotlivých častí projektu
· Krokovanie programu, ladenie programu, zrýchlenie, spomalenie častí programu, vymaskovanie častí programu pomocou riadkového komentára
· Ukladanie programu - zásady správneho ukladania, formát bzip, Baltík a www
Režim – Programovať – pokročilý
· ďalšie príkazy – súradnice – políčkové, bodové, čarovanie na súradnice
· Priehľadnosť – transparentnosť predmetov – jej nastavovanie v Painte, použitie v úlohách
· Nastavovanie možností Baltíkovho prostredia
· Používanie schránky – kopírovanie častí programu, presúvanie, miestna ponuka
· Požívanie literálu, typy údajov, písanie na obrazovku, spôsoby výpisu, formátovanie písma – nastavenie parametrov písma, používanie súradníc
· súradnice zadané myšou, čarovanie na pozíciu kurzora, napr. zmena ukazovateľa myši za nejaký predmet
· umiestňovanie Baltíka na súradnice, animácie Baltíka (Baltík napríklad dievčatkom, rybkou, macíkom...), meranie času
· Automatické animácie - použitie jednotlivých parametrov, animovaný výpis textu
· Náhoda, interval
· Používanie pomocníkov – definícia pomocníka, volanie, tabuľka pomocníkov
· Vkladanie zvukov, obrázkov, výber oblastí do programu - základný prehľad
· používanie konštánt v programe
· Používanie premenných, typy premenných, porovnanie globálnych a lokálnych premenných (zásuvky a košíky- premenné pre pomocníkov)
· Klávesy
· Jednoduchý a úplný podmienený príkaz, vnorená podmienka, výber z viacerých možností - príkaz if if (case)
· Vstup z klávesnice
· Cyklus s pevným počtom opakovaní - príkaz for
· Cyklus s podmienkou na začiatku, na konci