Baltík 3 - programovanie pre ZŠ (6 - 15 rokov)

Baltie 4 C# - programovanie pre ZŠ a SŠ (13 - 19 rokov)

Hlavná stránka Základné informácie - Baltík 3 a Baltie 4 C# Download Metodické materiály a námety Súťaže
Školenia a iné akcie Projekt Tvorivá informatika s Baltíkom Projekt Young Developers Kontakt Odkazy
Metodické materiály pre I. stupeň - Baltík 2 a Baltík 3

Obsah

Námety na úlohy - Baltík 3

Metodika v projekte TIB

Kapitola 6 : Animácia

Odporúčaná časová dotácia

3. – 5. ročník: minimálne 4 – 5 hodín

Nové pojmy:

animácia

***

Naveďte deti na známu zábavku zo školských lavíc: Na jednotlivé listy malého slovníčka nakreslíme do dolného pravého rohu postavičku. Na prvom liste s rukami hore, na druhom liste s rukami dolu, na treťom liste s rukami hore, na štvrtom s rukami dole a takto pokračujeme ešte niekoľko listov. Potom všetky listy uchopíme vejárovitým spôsobom prebehneme cez všetky. Pri rýchlom striedaní listov sa nám bude zdať, že postavička pohybuje rukami hore a dole.

 

Takto sa dá jednoducho vytvoriť animácia na jednom mieste.

Úloha č. 1:

Vytvor program, v ktorom sa Baltík podobne pohrá z panáčikom, ktorého nájdeš v banke. Čo je potrebné spraviť, aby  panáčik  poskočil napríklad 5-krát? Dokážeš to spraviť tak, aby sa pri každej zmene obrázku neobjavil obláčik? A čo tak nechať Baltíka, aby vyskúšal svoje ďalšie kúzlo a stal sa hneď na začiatku programu neviditeľný?

Čo je treba deťom vysvetliť:

  • príkaz neviditeľný .

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 2:

Dokázal by si niečo podobné s dverami? Baltík by ich rád otváral a zatváral. Podarilo sa ti to? 

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 3:

Aj tebe je na tom programe niečo čudné? Veď, kto už videl dvere bez domčeka? Skús teda vytvoriť takýto program: Baltík si postaví domček a potom sa bude zabávať tým, že si bude len tak otvárať a zatvárať dvere.

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 4:

Vytvor si teraz vlastnú animáciu. Nájdi si v bankách obrázky, ktoré sa na animáciu hodia. Ak ti úloha pripadá veľmi jednoduchá, môžeš si v editore Baltedit vytvoriť vlastné obrázky, ktoré zanimuješ, alebo si k už existujúcemu obrázku vytvoríš jeho ďalšie obmeny.

Úloha č. 5:

Ak chceš urobiť svoju animáciu skutočne profesionálne ako veľký filmár, nemôžeš použiť iba dva rôzne obrázky. Napríklad, keď otváraš dvere, musia byť medzi tým, ako sú úplne zatvorené a úplne otvorené, aj len trošku odchýlené, potom stále viac a viac atď. Ak teda chceš, aby tvoja animácia vyzerala čo najplynulejšie, je vhodné do nej vložiť čo najviac obrázkov. Skús teraz spraviť animáciu rastúceho kvietka alebo rastúcej huby.

 

 

 

alebo animáciu z vlastných obrázkov

   napríklad takto

Riešenie - Baltík 2 

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 6:

Skús animáciu s hríbikom upraviť tak, aby sa po postupnom zväčšení hríbik aj postupne zmenšoval.

Riešenie - Baltík 2  

Riešenie - Baltík 3 

Úloha č. 7:

A teraz sa zasa skús pohrať s kvietkom. Nebolo by zaujímavé, keby kvietok pri svojom raste menil aj farby?

Riešenie - Baltík 2 

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 8:

Možno ťa už napadlo, že tie tvoje animácie sú tak rýchle, až ich máš problém sledovať. Ale Baltík nie je žiaden filmár – amatér. Len je trošku s tým svojím čarovaním uponáhľaný, však? Čo treba takému človeku, ktorý robí všetko veľmi rýchlo, povedať? Aby po každej práci chvíľku počkal alebo ju jednoducho robil pomalšie. A taký príkaz Baltík pozná a ty ho určite bez problémov nájdeš.

Úloha č. 9:

Vytvor program, v ktorom si Baltík postaví domček, otvorí si dvere a vojde dnu. Potom dvere zatvorí a jeho hlavička sa objaví v okne.

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 10:

Teraz tento program ešte trošku sťažíme. Baltík sa tak pustil do stavania domčekov, až nevie, kedy prestať. Postavil si teraz dva a keďže sa nevie rozhodnúť, do ktorého sa má nasťahovať, stále medzi nimi pobehuje, najprv vojde do jedného, potom zasa vyjde a beží do druhého. Dokážeš takýto program vytvoriť?

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3

Úloha č. 11:

Baltík sa rozhodol založiť si záhradku. Začal teda do prvého riadku sadiť kvietky. Ale keďže je Baltík čarodejník, každý kvietok hneď, ako ho nasadí, narastie a už zostane krásne rozkvitnutý. Až potom ide Baltík ďalej a sadí postupne kvietky do celého riadku. Dokážeš urobiť takýto program?

Riešenie - Baltík 2

Riešenie - Baltík 3