Baltík 3 - programovanie pre ZŠ (6 - 15 rokov)Baltie 4 C# - programovanie pre ZŠ a SŠ (13 - 19 rokov) |
|
Hlavná stránka | Základné informácie - Baltík 3 a Baltie 4 C# | Download | Metodické materiály a námety | Súťaže |
Školenia a iné akcie | Projekt Tvorivá informatika s Baltíkom | Projekt Young Developers | Kontakt | Odkazy |
Metodické materiály
pre I. stupeň - Baltík 2 a Baltík 3 Obsah |
ÚVOD
Programovanie
je slovo, ktoré vyvoláva u ľudí rôzne reakcie. Niektorí – a veľakrát
sú to priamo učitelia - majú z programovania
strach, pretože im pripadá veľmi náročné, druhí z toho istého dôvodu
považujú programátorov za geniálnych ľudí, ktorí ovládajú niečo, čo
je pre bežného smrteľníka absolútne nedostupné, ďalší ani nevedia, čo
to slovo predstavuje, ostatní ani nemajú záujem vedieť, čo to je. V skutočnosti sme programátormi my všetci a učíme sa nimi byť
skôr, ako zvládneme čítanie, písanie, počítanie. Veď akákoľvek logická
postupnosť príkazov, ktoré v živote vytvoríme, je program. Poskladanie
skladačky, umytie rúk, najedenie sa, to všetko sú jednoduché programy, ktoré
zvládame už ako trojroční. Prečo to zrazu chceme s príchodom do školy
deti odnaučiť tým, že v nich nebudeme ich prirodzené schopnosti ďalej
rozvíjať? Prirodzený argument je, že bežné programovacie jazyky nie sú vhodné
pre malé deti a aj žiakov na
druhom stupni základných škôl môžu odradiť. Preto je potrebné vybrať
programovací jazyk, v ktorom je možné v akomkoľvek veku nájsť
dostatok tvorivých podnetov a možností na realizáciu. A tu sa nám
ponúka programovací jazyk Baltík. V súčasnosti sa na trhu ponúka Baltík v dvoch základných
verziách – Baltík 2 a Baltík 3. Keďže materiály, ktoré vám tu ponúkame,
sú pripravované pre deti 1. – 5. ročníka, odporúčame vám používať
Baltíka 2, ktorý je svojím jednoduchým prostredím bez textového menu
vhodnejší pre prvý stupeň. Prečo práve Baltík?Môžeme ho zaradiť do vyučovania už od prvého ročníka, pretože je to jazyk ikonkový, teda, všetky činnosti zvládneme pomocou ikoniek, bez nutnosti ovládania čítania. Náročnosť práce je odstupňovaná tak, aby deti postupne pochopili princíp programovania a mohli sa realizovať na každej úrovni tohto poznávania. Program z tohto dôvodu obsahuje tri režimy: 1.
Režim Skladať scénu – v tejto úrovni sa deti učia ovládať myš a klávesnicu,
zoznamujú sa s prostredím Baltíka, bankami predmetov, v grafickom
editore Baltedit si samy môžu vytvárať príslušné predmety. Táto úroveň
teda slúži na to, aby si v nej deti vlastným vyberaním predmetov z bánk
vytvárali svoje vlastné scény a prípadne si ich aj ukladali. 2.
Režim Čarovať scénu (Prikazovať) – tu sa už učí dieťa premýšľať, rozdeľovať
úlohu na menšie časti, resp. až na jednotlivé príkazy. Neovláda už
priamo počítač, ale postavičku čarodejníka Baltíka, ktorému zadáva príkazy
a ten ich presne vykonáva. Cieľom je opäť vytvoriť scény, ale pomocou
príkazov, ktoré zadávame niekomu inému. 3.
Režim Programovať – s touto úrovňou môžu deti začať pracovať,
až keď dokonale zvládli predchádzajúce dva režimy. Programovanie totiž
predstavuje najvyššiu úroveň logickej predstavivosti. Tu už žiaci nezadávajú
príkazy Baltíkovi interaktívne, ale ich skladajú do logickej postupnosti,
t.j. zapisujú program. Každej z týchto
úrovní môžeme venovať ľubovoľný počet hodín, pričom každému dieťaťu
dáva primeraný priestor pre realizáciu. Baltík môže upútať nielen
nadpriemerne šikovných žiakov, ale aj deti, ktoré nevynikajú v iných
predmetoch, trpia rôznymi poruchami učenia alebo sú inak handicapované,
napr. sluchovo, rečovo a pod. Je taktiež ľahko integrovateľný do
ostatných vyučovacích predmetov, umožňuje prepájať prácu na počítači
s ľubovoľným predmetom, a tak poskytuje učiteľovi ďalšiu motivačnú
pomôcku pre deti. Môžete namietať, že stačí použiť vhodný výučbový
program a danú látku precvičíte ešte dôkladnejšie. Lenže to je ako
porovnávať radosť dieťaťa z kúpenej a vlastnoručne urobenej hračky.
V Baltíkovi dieťa nielen využíva, ale priamo vytvára úlohy, zábavky
a má radosť nielen z riešenia úlohy, ale aj z jej prípravy.
A to je v dnešnej dobe, keď väčšinu vecí dostávame do rúk
hotovú, tak vzácne a pre detskú fantáziu aj veľmi potrebné. A predstavte
si, aké budú deti hrdé, keď už ako žiaci prvého stupňa základnej školy
sa budú môcť pochváliť vlastným programom! Čo nás v prostredí Baltíka 2 teda čaká?Baltík je kamarát, ktorý bude deti sprevádzať druhou a treťou úrovňou
programu. Táto postavička vykonáva príkazy, ktoré jej pomocou tlačidiel
alebo ikoniek príkazov zadávame.
Okrem základných pokynov: urob krok, vpravo bok, vľavo bok, čakaj, atď. vie
robiť pre deti veľmi lákavé veci. Napríklad sa vie stať neviditeľným, čarovať
rôzne predmety, ktoré si vyberá z pripravených bánk predmetov a v zabudovanom
grafickom editore umožňuje upravovať alebo vytvárať ďalšie predmety. Baltík
sa na ploche, ktorá má rozmery 15x10 políčok objavuje vždy v ľavom
dolnom rohu. Všetky predmety čaruje pred seba, preto treba dávať pozor, kde
je práve jeho postavička natočená. Pokiaľ stojí na dolnom okraji obrazovky
otočený smerom dole, pri príkaze čaruj predmet neurobí nič, pretože už
nemá kam čarovať. Tým nenásilnou formou učí deti, že tento príkaz je
nezmyselný, a preto ho nevykoná. Pokiaľ vlastníte registrovanú verziu, môžete si svoje vytvorené scény
a programy uložiť. Demo verzia neumožňuje ukladanie scén a programov. Kde nájdete informácie o Baltíkovi?Baltík sa čoraz viac a viac dostáva do vyučovania na základných
školách, a preto sú pre deti pripravené internetové stránky plné
informácií o Baltíkovi, ako aj zaujímavé súťaže. Materiály, ktoré
sa vám teraz dostávajú do rúk, nepredstavujú učebnicu, sú to materiály určené
pre učiteľov, ktorým sa Baltík páči a rozhodnú sa ho zaradiť do vyučovania.
Obsahujú návody na zavedenie nových pojmov, vhodné aktivity, úlohy a možné
riešenia úloh. Majú slúžiť ako prostriedok na spoznanie možností tohto
prostredia. Ďalšie zdroje informácií nájdete na www.sgp.cz,
www.baltie.sk Vitajte medzi užívateľmi Baltíka a vytvorte svojim žiakom na vyučovaní príjemné chvíle! |